۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

ئێعدام لە کۆماری ئیسلامی‌دا

مانگی پووشپەڕی ئەمساڵ‌ تەنیا لە ماوەی دوو حەوتوودا زیاتر لە 60 کەس بە تاوانی قاچاغی مەواددی موخەدیر لە ئێران ئێعدام کران.
ئێعدام هەروەک ناوەکەی نێوەڕۆکەکەشی قورس و ڕەزاگرانە. ئێعدام جینایەتێکی لەپێش‌داداڕێژراوە کە حکوومەت و دەسەڵات بە ناوی سزا دژی موخالیفانی خۆی بەڕێوەی دەبا. دەکرێ بڵێین ئەو حکوومەتانەی سزای ئێعدام بۆ موخالیفانی خۆیان بەڕێوە دەبەن، جینایەتکارترین حکوومەتەکانن کە هیچ حورمەتێک بۆ بوونی مرڤ دانانێن. ئێعدام تەنیا پێوەندیی بەو تاکەوە نیە کە ژیانی لێ‌دەسەندرێتەوە، بەڵکوو سووکایەتی‌ بە هەموو مرۆڤایەتی‌یه‌.
 
وڵاتی ئێران یەکێکە لەو وڵاتانەی کە زۆرترین سزای ئێعدامیان لێ‌بەڕێوە دەچێ. خەڵکی ئێران گوێیان پڕ بووە لە وشەی ئێعدام، تەنانەت زۆر لە مرۆڤەکانی ئەو وڵاتە عادەتیان بە دیتنی دیمه‌نی ئێعدام و گیان‌لێ‌سەندنی مرۆڤەکانی دیکە گرتوەو چاو و گوێیان پڕ بووە.
بۆچی هەر ئێرانی‌یەک هەر لە تەمەنێکی کەمەوە لەگەڵ ئەم ناوە شووم و ترسناکە ئاشنا دەبێ ؟ دوگمەی هەر ته‌لەڤیزیۆنێک داده‌گری، لاپەڕی هەر رۆژنامەیەک هەڵدەدەیەوە، هەر ماڵپەرێکی ئینترنێتی دەکەیەوە، هەر گوێت لە وشەی ئێعدام ده‌بێ و چاوت بە ڕووداوی ترسناکی ئێعدام دەکەوێ. هەرکەس ڕۆژانە سەروکاری لەگەڵ خوێندنەوە لەسەر ماڵپەڕە ئینترنێتی‌یەکان هه‌بێ، کەمتر بەسەر بابەتێکی هیوابەخش‌دا دەکەوێ کە پێوەندیی بە وڵاتی ئێرانەوە هەبێ. ئێعدام ئێعدام..... چ وشەیەکی قورس و ترسناکە! هەموو ئینسانێک لەم وڵاتە‌دا هەر لە تەمەنێکی کەمەوە لە جیاتی ڕووحی بە هیواو شیرینی ژیان ئاشنا بێ ، ترس و خۆف و دڵەڕاوکێ لە دڵی‌دا هێلانە دەکا.
کۆماری ئیسلامیی ئێران کە بە دروشمی دادپەروەریی ئیسلامی‌یه‌وە! خۆی بەسەر خەڵکی ئێران‌دا سەپاند ، سزای ئێعدام، زیندان، تەبعید و....ی بۆ خەڵکانی ئێران بەدیاری هێنا. بە هەزاران مرۆڤی بێتاوان لەلایەن دەسەڵاتی دیکتاتۆری ئێرانەوە وەک تاوانبار گیانیان لێ‌سەندرا و لە ژیان بێ‌بەش کران.
کۆماری ئیسلامیی ئێران، سەرەڕای لەژێر فشاردابوونی هەم لەلایەن رێکخراوە جیهانی‌یەکان و هەم لە لایەن رێکخراوە نێوخۆیی‌یەکانی مافی مرۆڤەوە، بۆ هەڵوەشانەوە یان کەمکردنەوە سزای ئێعدام لە قانوون‌دا، کەچی بەبێ گوێدان بەم فشارانە، 34 ساڵە بەوپەڕی دڵڕەقی‌یەوە ئەم سزایە بەڕێوە دەبا و ڕۆژ و مانگ نیە گیانی ژمارەیەک ئینسانی بێ‌تاوان نەستێنێ. بە پێی ڕاپۆرتی رێکخراوەکانی مافی مرۆڤ هەر لە ساڵی 2011دا لانی کەم 676 کەس و لە ساڵی 2012ش دا 314 کەس لە ئێران ئێعدام کراون. ئەمە تەنیا ئەو ئامارانەن کە ناوەندە ڕەسمی‌یەکان بڵاویان کردوونەوە. ئێعدامەکان لەدوای ناڕەزایەتی‌یەکانی پاش هەلبژاردنی ساڵی 1388 شەپۆلێکی توندتری بەخۆیەوە گرتوە کە ئێستاش ئەم شەپۆلە هەر بەردەوامە و ساڵانە لە شارە جۆراوجۆرەکانی ئێران ژمارەیەکی زۆر لە ژێر ناوی خەبات دژی ماددە هۆشبەرەکان‌دا لە لایەن کۆماری ئیسلامی‌یەوە ئێعدام دەکرێن.
لە نێو لیستی دوور و درێژی ئێعدام‌کراوەکان‌دا ناوی ئەو دایکانەش دەبینرێ کە تاقه‌ سەرپەرستی منداڵەکانیان بوون. تەنانەت کەسانێکیان تێدا بووە کە بنەماڵەکانیان نەیان‌توانیوە خەرجی کفن و دفنی ئێعدامی‌یەکەشیان بدەن و وازیان لە وەرگرتنەوەی جەنازەکەش هێناوە! بەڕاستی کۆماری ئیسلامی بەم عەقڵییەتەوە دەیەوێ تاوان و جینایەت لە وڵات‌دا کەم بکاتەوە؟ منداڵێک کە تەنیا سەرپەرست و نان‌هێنەری بنەماڵەکەی لێ‌دەسەنرێ، ئایا چاوەڕوانی لێ‌دەکرێ لە کۆمەڵگەدا کەسێکی موسبەتی لێ دەربچێ؟
گومان لەوەدا نیە که‌ بەرپرسانی کۆماری ئیسلامی وەک ئامرازێکی سیاسی کەڵکیان له‌ سزای مردن وەرگرتوە. پەرەسەندنی ئێعدامەکان ئەوە نیشان دەدا کە حکوومەتی ئێران جارلەگەڵ جار زیاتر دەیەوێ بە ترس و تۆقاندنی خەڵک ناڕازی‌یان بێدەنگ بکا و بەمجۆرە تەمەنی خۆی درێژتر بکاتەوە.
ئێعدام بەبەر چاوی خەڵکەوە ماهیەتی ڕاستەقینەی رێژیم نیشان دەدا

ئەو ڕێژیمە بناغەی دەسەڵاتەکەی لەسەر ترس و تۆقاندن دامەزراندوە، هەربۆیە ئەمە یەکێکە لە سیاسەتەکانی کە دەیەوێ بە ئێعدامی مرۆڤەکان بەبەر چاوی خەڵکەوە، بە خەیاڵی خۆی خەڵکی بترسێنێ. تەنانەت پابەند بە قانوونەکانەکانی شەریعەتی ئیسلامییش نیە. سزای ئێعدام لە پێوەندی لەگەڵ تاوانی لادانە جنسی‌یەکان‌دا وەک رەجم‌کردن، بە ئاشکرا نیە، یانی سزای ئەو کەسانەی سزای بەردبارانیان بەسەردا دەدرێ بە جۆرێک لە بازنەیەکی شاراوەدا دەبێ بەڕێوە بچێ، بەڵام کۆماری ئیسلامی لە ماوەی دەسەڵاتداریی‌ خۆی‌دا ئەم سزایەی بەبەر چاوی خەڵکەوە ئەنجام داوە. دەیەوێ بە سزای ئێعدام بە گشتی و ئێعدامەکان لەبەر چاوی خەڵک بەتایبەتی لە کۆمەڵگەدا هەمیشە تۆوی ترس و تۆقاندن بچێنێ. ئەمە سیاسه‌تی دەسەڵاتە ئیستبدادی‌یەکانە.
ئێعدام ڕەنگە لە کورت‌ماوەدا، مخالفانی دەسەڵات بترسێنێ یان خیلافکاران ناچار بە په‌ژیوانی لە کردەوەکانیان بکا، بەڵام لە درێژماوەدا ئاکامێکی زۆر خراپی لەسەر کۆمەڵگە دەبێ و جەووی توندوتیژی و تاوانکاری لە کۆمەڵگەدا پەرە دەستێنێ. ئێران باشترین نموونەی ئەم ئیدیعایەیە. 34 سالە بەردەوام خەڵک ئێعدام دەکرێ، کەچی تاوان و جینایەت نەک کەم نەبۆتەوە بەڵکوو ڕۆژلەگەڵ ڕۆژ زیادی کردوە. ئەمە لەلایەک، لەلایەکی دیکەش مخالفانی سیاسیی کۆماری ئیسلامی لەسەر داوا ڕەواکانیان سوورن و ئێعدام لەلایەن دەسەڵاتدارانەوە نەی‌توانیوە، دەستیان پێ لە ئامانجەکانیان هەڵ‌بگرێ. نموونەی هەرە دیار لە کۆماری ئیسلامی‌دا، ئێعدامی بەکۆمەڵی زیندانی‌یانی سیاسی لە ساڵی 1367دا لە لایەن کۆماری ئیسلامی‌یەوە بوو. هاوینی ساڵی 1367 بە هەزاران زیندانیی جیابیر لە زیندانەکان‌دا بەبێ دادگایی‌کردنێکی عادڵانە قەتڵوعام کران. ئەو کەسانەی ئێعدام کران نەدەستیان بەخوێنی کەس سوور ببوو و نە تاوانیان بەرانبەر وڵاتەکەیان ئەنجام دابوو، بەڵکوو تەنیا به‌ هۆی بیروباوەڕی سیاسی‌یەوە ئەم سزا گەورەیان بەسەردا سەپا و گیانیان لێ‌سەندرا. ئەو ڕێژیمە دڕندەیە پێی وابوو بەم جینایەتەی دەتوانێ ناڕازیان و مخالفانی خۆی بۆ هەمیشە سەرکوت بکاو بسڕێتەوە. بەڵام نەک ئەوە ڕووی نەدا بەڵکوو خەڵک زۆر زیاتر لەم ڕێژیمە بێزار بوون.
(لە قانوونەکانی ئێران‌دا زۆرن ئەو «تاوانانە کە سزای ئێعدامیان لەسەرە، بۆ نموونە جگە لە موخاله‌فەت لەگەڵ نیزامی ویلایەتی فەقیهـ، لادانە جنسی‌یەکان یەکێکە لەو تاوانانەی سزای ئێعدامیان لەسەرە.)
رێژیمی ئێران تا کەی دەتوانێ درێژە بەم کردەوە جینایەتکارانەیه‌ی بدا؟
ئەمڕۆ خواستی گرنگی خەڵکانی ئێران، ئازادیی هەموو زیندانی‌یانی سیاسی و نەمانی هەرچەشنە شکەنجەیەکی ڕووحی و جسمی و سەنگسار و ئێعدامە. کۆماری ئیسلامی دەبێ ئەو پەیامەی باش وەرگرتبێ کە ئێعدام ناتوانێ چارەسەری ئەو هەموو کێشەو گیروگرفتانە بێ کە ڕووبەڕووی دەسەڵاتەکەی بوونەوە. زوڵم و زۆر ناتوانێ تاسەر بەردەوام بێ و ناشتوانێ دەسەڵات لای خەڵک خۆشەویست بکا.
کوێستان فتووحی

اعدام در جمهوری اسلامی

تیرماه امسال، تنها طی دو هفتە بیش از 60 نفر در ایران بە اتهام قاچاغ مواد مخدر اعدام شدند.
اعدام جنایتی است از پیش طرحریزی شدە کە حاکمیت یک کشور تحت لوای مجازات، علیە مخالفان خود بکار می‌گیرد. می‌توان گفت حکومتهایی کە بە اعمال مجازات اعدام علیە مخالفان خود می‌پردازند، جنایتکارترین حکومتهایی هستند کە هیچگونە حرمتی برای جان انسانها قائل نمی‌باشند. اعدام تنها بە فردی کە جانش گرفتە می‌شود مربوط نیست، بلکە بە مفهوم بی‌حرمتی بە تمامی بشریت است.
ایران از جملە کشورهایی است کە بیشترین شمار مجازات اعدام را داراست. واژەی اعدام برای مردم ایران بە یک واژەی عادی بدل شدەاست و حتی بسیاری از آنها بە مشاهدەی صحنەهای اعدام و قتل انسانهای دیگر عادت کردەاند.
چرا هر ایرانی‌ای از همان ابتدای عمر خود با این واژەی شوم و وحشتناک آشنا می‌شود؟ هر کانال تلویزیونی‌ای را کە مشاهدە می‌کنیم، هر روزنامەای را کە ورق می‌زنیم، بە هر وبسایتی کە سرمی‌زنیم، واژەی اعدام و صحنەهای وحشتناک بدار آویختن انسانها را می‌بینیم. هرکس کە روزانە با مطالعەی سایتهای انترنتی سروکار داشتەباشد، بندرت بە مطلب امیدبخشی در مورد ایران برخورد می‌کند. همە و همە اعدام.... راستی کە "اعدام " چە واژەی سنگین و وحشتناکی است! در این کشور هر انسانی از همان ابتدای زندگی بە جای آنکە روحش با امید و شیرینی زندگی آشنا شود، ترس و وحشت و نگرانی در دلش لانە می‌کند.
جمهوری اسلامی کە با شعار عدالت اجتماعی! خود را بر مردم ایران تحمیل کرد، مجازات اعدام، زندان، تبعید، سنگسار و... را برای مردم ایران بە ارمغان آورد. هزاران انسان بیگناه توسط حاکمیت دیکتاتوری ایران بە قتل رسیدە و از زندگی محروم گشتند.
جمهوری اسلامی علیرغم فشارهای سازمانهای جهانی و تشکلهای داخلی مدافع حقوق بشر بمنظور ملغی ساختن و یا کاهش مجازات اعدام در قانون، 34 سال است کە در اوج بی‌رحمی بە اعمال این مجازات ادامە می‌دهد و روزی نیست کە جان شماری انسان بی‌گناه را نستاند. طبق گزارش سازمانهای حقوق بشری، تنها در سال 2011 دستکم 676 نفر و در سال 2012 نیز 314 نفر در ایران اعدام شدەاند. این تنها آمارهایی است کە از سوی مراکز رسمی منتشر می‌شوند. روند اعدام در ایران، در پی نارضایتی‌های پس از انتخابات 88 سرعت فزونتری بە خود گرفتە و هنوز هم ادامە دارد. سالانە شمار کثیری تحت لوای مبارزە علیە مواد مخدر در شهرهای گوناگون و توسط جمهوری اسلامی اعدام می‌گردند.
در میان لیست طولانی اعدام شدگان نام مادرانی نیز مشاهدە می‌شود کە تنها سرپرست کودکان خود بودەاند. حتی افرادی در میان آنها وجود داشتەاند کە خانوادەهایشان قادر بە تأمین هزینەی کفن و دفن فرد اعدام شدە نبودە و بناچار از تحویل گرفتن اجساد آنان خودداری ورزیدەاند! براستی جمهوری اسلامی با این عقلانیت می‌خواهد جرم و جنایت را در کشور کاهش دهد؟! آیا از کودکی کە او را از تنها سرپرست و نان‌آور خانوادەاش محروم می‌نمایند، می‌توان انتظار داشت کە بە شخصی مثبتی در جامعە تبدیل شود؟
تردیدی نیست کە گردانندگان جمهوری اسلامی از مجازات مرگ بعنوان یک ابزار سیاسی بهرە گرفتەاند. گسترش اعدامها نشان می‌دهد کە حکومت ایران قصد دارد هربار بیش از پیش با توسل بە ارعاب و وحشت آفرینی، مردم ناراضی را بە سکوت وادارد و بدین ترتیب بە حیات خود ادامە دهد.
اعدام در انظار عمومی، ماهیت واقعی رژیم را نشان می‌دهد
این رژیم پایەهای حاکمیت خود را بر ترس و ارعاب پی‌ریزی کردەاست، بە همین دلیل یکی از سیاستهایش عبارتست از اینکە با اعدام انسانها در برابر دیدگان مردم، بە خیال خویش آنها را بوحشت اندازد. این رژیم حتی بە قوانین شریعت اسلام نیز پایبند نیست. مجازات افراد محکوم بە جرائم مربوط بە تجاوز بە عنف نظیر سنگسار نباید بە شیوەی علنی اعمال شود، اما جمهوری اسلامی طی مدت حاکمیت خویش این مجازات را نیز در انظار عمومی اعمال کردەاست. این رژیم قصد دارد با توسل بە مجازات اعدام و بویژە اعدام در ملاء عام، تخم ترس و وحشت را در جامعە بکارد. این، سیاست رژیمهای استبدادی است.
شاید اعدام در کوتاه مدت بتواند مخالفان حاکمیت را بە ترس و وحشت اندازد یا خلافکاران را بە ندامت از اعمال خویش وادار نماید، اما در دراز مدت نتایج بسیار منفی‌ای را در جامعە برجای خواهد گذارد و خشونت و جرم در جامعە را گسترش خواهد داد. ایران بهترین نمونەی این ادعاست. 34 سال است کە مردم بطور مداوم اعدام می‌شوند، اما جرم و جنایت نە تنها کاهش نیافتە، بلکە روزبروز افزایش نیز پیدا کردەاست. از سوی دیگر مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی کماکان بر خواستهای خویش پافشاری می‌نمایند و اعمال مجازات اعدام از سوی گردانندگان این رژیم نتوانستە آنها را بە عدول از خواستهای خویش وادارد. نمونەی برجستەی این حقیقت در جمهوری اسلامی، اعدام دستجمعی زندانیان سیاسی در سال 1367 توسط رژیم بود. تابستان سال 1367 هزاران زندانی دگراندیش بدون هیچ محاکمەی عادلانەای در زندانها قتل‌عام شدند. افراد اعدام شدە نە دستشان بە خون کسی آلودە بود و نە جرمی نسبت بە کشور خود مرتکب شدەبودند، بلکە تنها بدلیل اعتقادات سیاسی‌شان، با این مجازات سنگین مواجە شدە و بە قتل رسیدند. این رژیم درندەخو چنین می‌پنداشت کە با این جنایت می‌تواند ناراضیان و مخالفان خود را برای همیشە سرکوب و منکوب نماید. اما نە تنها چنین امری اتفاق نیافتاد، بلکە مردم بیش از پیش از این رژیم بیزار گشتند.
در قوانین ایران بسیارند جرایمی کە مجازات آنها اعدام است. بعنوان نمونە غیر از مخالفت با نظام ولایت فقیە، انحرافات جنسی نیز از جملە مسائلی است کە مجازات آن اعدام است.
رژیم تا کی می‌تواند بە اینگونە اقدامات جنایتکارانە ادامە دهد؟
امروز خواست مهم مردم ایران عبارتست از آزادی همەی زندانیان سیاسی و محو هرگونە شکنجەی روحی و جسمی و سنگسار و اعدام. جمهوری اسلامی باید این موضوع را بە خوبی دریافتەباشد کە اعدام نمی‌تواند راه حل همەی مشکلاتی باشد کە با آنها دست بگریبان است. ظلم و جور نمی‌تواند برای همیشە تداوم داشتە و حاکمیت را نزد مردم محبوب نماید.
kwestan ftoohi

۱۳۹۲ تیر ۱۶, یکشنبه

با نەهێڵێن مێژوویەکی شەرماوی بۆ نەتەوەکەمان تۆمار بکرێ!


 
قەتڵی «نامووسی» مێژوویەکی بە درێژایی تەمەنی سیستمی پیاوسالاری لە جیهان‌دا هەیە، بەڵام لە هەموو جیهان و لە نێو هەموو میللەتان‌دا وەک یەک نەبووە و نیە.
 
قەتڵی «نامووسی» یان جینایەتی «نامووسی» بەو قەتڵە بنەماڵەیی‌یانە دەگوترێ کە زۆرتر قوربانی‌یەکانی ژنان و کچانن و بە دەستی پیاوانی بنەمالە دەکوژرێن. کوشتنەکە بەناوی ئەوەی ئەو ژنە یان ئەو کچە «شەرەف»، یان «نامووس»ی بنەماڵەکەی کە دەبێتە ئابڕووی بنەماڵە لەکەدار کردوە، ڕوو ده‌دا.
 
ژن ، نامووس، پیاو!
 
«نامووس» چیە كه‌وا هه‌ر له‌ لایه‌ن ژنانه‌وه‌ ده‌كه‌وێته‌ مه‌ترسی‌یه‌وه‌ و پیاوان دەبێ ژنانی لەسەر سزا بدەن؟ لە پێناسەی کۆمەڵگەی کورد‌دا، مێیینەکانی بنەماڵە نامووسی پیاوانی بنەماڵەن. «نامووس» ئەو چەمکەی ژنی کردۆتە کالایەک و بۆتە هۆی چەوسانەوە و ئازاردانی ژن لە لایەن پیاوەوە.
 
زۆربوونی قەتڵە «نامووسی‌یەکان» لە نێو کورددا لەم ڕۆژانەدا وای کرد کە بە نووسینی چەند دێڕێک لەسەر ئەم حاڵەتە کە بەداخەوە خەریکە لە کۆمەڵگەی کورددا دەبێتە دیاردە، جارێکی دیکە بێزاریی خۆم لەم کردەوە شەرماوی‌یە دەرببڕم.
 
كۆمه‌ڵگای‌ کورد، كۆمه‌ڵگایه‌كی‌ ئایینی‌‌و سوننه‌تی‌یه‌. له‌ قانوون، عورف‌و كه‌لتووری‌ كۆمه‌ڵگای‌ ئایینی و سووننه‌تییش‌دا، ژن وه‌ك كالایه‌كی‌ جینسی‌ چاوی‌ لـێ‌کراوە، ئه‌و كالایه‌ش ساحەبی هەیە کە پیاوە واتە (باوك، برا‌و مێرد) دەتوانن ساحەبی بن. ‌ ژن موڵكی‌ ئه‌وانه‌‌و ئەوان چۆنیان پێ‌خۆشه‌ ئاوا رەفتاری لەگەڵ دەکەن. بۆیه‌ ژنیش دەبێ بە دڵی ئەوان هەڵسوکەوت بکا و هه‌موو خواست‌و ئاره‌زوو و مافه‌كانی‌ ده‌بێ‌ وەک کەرەسەیەکی بەنرخ بۆ پیاو هەڵ‌بگرێ! ئەم کەرەسەیه‌ ناوی «نامووس»ە، و ده‌بێ‌ زۆر به‌ئه‌مانه‌ته‌وه‌ بۆی‌ بپارێزێ‌‌! بە پێچەوانەی ئەوە، له‌لایه‌ن ئه‌وانه‌وه‌ تووشی‌ خراپترین سزا ده‌بێته‌وه‌. لە كه‌لتووری‌ كۆمه‌ڵگای‌ کوردستان‌دا ڕه‌وشی‌ بنه‌ماڵه‌‌و كۆمه‌ڵگه‌ له‌ جەستەی ژن‌دا پێناسه‌ كراوە، هه‌ر بۆیه‌ ژن بۆخۆی‌ خاوه‌نی‌ جه‌سته‌ی‌ خۆی‌ نیە‌. واته‌ جه‌سته‌ی‌ ژن له‌ ئیختیار‌و كۆنترۆڵی‌ پیاوانی بنەماڵەدایه‌. بۆیه‌ هه‌ر لادانێك له‌ خه‌تی‌ سووری‌ ئه‌وان وەک سووكایه‌تی‌ به‌ پیاوان و ئابڕووی بنەماڵە چاو لێ‌دەکرێ ‌‌و سزاكه‌شی‌ هه‌ر پیاوان دیاریی دەکەن.
 
خانمی مێهرئەنگیزی کار مافناس و چالاکی ماڤی مرۆڤ، لە سەر ئەو بڕوایەیە که‌ قەتڵە نامووسی‌یەکان زۆرتر لەو کۆمەڵگایانەدا ڕوو دەدەن کە بە زۆری موسوڵمانن. لەو کۆمەڵگایانەدا قانوون و ڕێوشوێنەکان، زۆرتر پشتگری لە قاتڵەکە دەکەن و بە دژی قوربانی‌یەکەن. قانوونی وڵاتانی موسوڵمان وەرگیراو لە شەریعەتی ئیسلامە. ئیسلامیش سنووربەندی‌یەکی تایبەتیی لە نێوان ڕەگەزی ژن و پیاودا کردوە. لە وڵاتانی ئیسلامی‌دا رەگەزی پیاو بەبیانووی پارێزگاری لە «شەرەف» زۆرجار بە عەمد هاوسەری، خوشکی، تەنانەت دایکی خۆی دەکوژێ، بەڵام لە قانوون‌دا سزای بۆ لەبەرچاو نەگیراوە یان ئەگەریش گیرابێ، بەپاساوی جۆراوجۆر تاوانبار لە سزا ڕزگار دەکرێ. هەربۆیە لەو کۆمەڵگایانەدا ژنکوژی لە پەنا قانوون‌دا کراوە بە کردەوەیەکی رێگەپێ‌دراو و مەشرووع.
 
لە کۆمەڵگە نەریتی و دواکەوتووەکان‌دا ژن لەگەڵ دۆخێکی پڕ لە توندوتیژی و نادادپەروەرانە ڕووبەڕوویە. ئەمە جگە لە قانوونی وڵاتەکە کەلتوور و نەریتیش بوونەتە هۆی پێشێل‌کردنی مافەئینسانی‌یەکانی ژن. هەموو جۆرە هەڵسوکەوتێکی ژن بە شک و گومانەوە سەیری دەکرێ. تەنانەت قسەکردن، پێکەنین و هەرجۆرە پێوەندی‌یەکی ژن لەگەڵ پیاو دەیان‌جۆر تەفسیری بۆ دەکرێ و زۆر جار قسەکردنێکی ئاسایی کچێک لە گەڵ کوڕێک، ئەو تەفسیرەی بۆ دەکرێ کە ئەمە رێوشوێن و بایه‌خه‌ ئەخلاقی‌یەکانی کۆمەڵگە یان بنەماڵەی له‌ژێر پێ ناوە. بۆیە هەمیشە ژن مرۆڤێکی مەحکووم کراوە و سزاکەشی لە لایەن پیاوانی بنەماڵەوە دیاری دەکرێ، کە بەداخەوە زۆرجار بە قەتڵ کۆتایی هاتوە.


شه‌یدای ته‌مه‌ن 16 ساڵ و دایکی منداڵێکی 2 ساڵانه‌ ساڵی 1388 له‌ لایه‌ن براکه‌یه‌وه‌ به‌ چه‌قۆ گیانی لێ‌سه‌ندرا. ئه‌و له‌ کاتێک‌دا کوژرا که‌ له‌ سه‌ر شه‌قامێک له‌گه‌ڵ پیاوێک خه‌ریکی قسه‌کردن بوو.
 
پیاوێک پاش 29 ساڵ ژیانی هاوبه‌ش به‌ هۆی گومانێکه‌وه‌ به‌به‌ر چاوی منداڵه‌کانیه‌وه‌ هاوسه‌ره‌که‌ی خۆی کوشت.
 
له‌ دێیه‌کی مه‌ریوان، دڵبه‌ر خوسره‌وی به‌هۆی ئه‌وه‌ی ده‌یه‌ویست له‌ مێرده‌که‌ی که‌ به‌ زۆر پێی‌درابوو جیا بێته‌وه‌، له‌ لایه‌ن باوکیه‌وه‌ سه‌ری بڕرا.
 
له‌ سه‌قز، «شنۆ فه‌رهادی» به‌ هۆی ڕازی‌نه‌بوون به‌ شووکردنی زۆره‌ملی، به‌ ده‌ستی براکه‌ی کوژرا.
 
له‌ دێیه‌کی مه‌ریوان «فرشته‌ نه‌جاتی» که‌ 18 ساڵ له‌ مێرده‌که‌ی چووکتر بوو به‌ نیازی لێ‌جیابوونه‌وه‌ی، گه‌ڕابۆوه‌ ماڵی باوکی. به‌ تاوانێکی ئیسبات‌نه‌بوو که‌ گۆیا له‌گه‌ڵ پیاوێکی دیکه‌ پێوه‌ندیی هه‌بووه‌ له‌ لایه‌ن باوکیه‌وه‌ سه‌ری بڕرا.
 
تازەترین قوربانی هەڵاڵە خزری‌یە کە 10 ساڵ بوو لە وڵاتی نۆروێژ دەژیا، گۆیا بە هۆی «کێشەی کۆمەڵایەتی»! چەند حەوتوو لەوە پێش بە دەستی مێردەکەی کوژرا! هه‌روه‌ها دنیا میری له‌ کرماشان به‌ ده‌ستی باوکی کوژرا.
 
ئه‌مانه‌ تەنیا چه‌ند نموونەیەکی زۆر کەم بوون له‌ جینایه‌تی به‌ ناو «نامووس‌پارێزی» له‌ نێو کوردەکانی ڕۆژهەڵاتی کوردستان لەم چەند ساڵەی دوایی‌دا. لیستە دوور و درێژەکەی باشووری کوردستانیش لێرەدا جێگای نابێتەوە!
 
قەتڵی «نامووسی» لە هەر فەرهەنگ و کۆمەڵگەیەک‌دا بێ جینایەتێکی دژی‌ئینسانی‌یە
 
ئایا کوشتن بە ناوی «شەرەف‌پارێزی» لە کۆمەڵگەی کوردستان‌ بە -هەموو بەشەکانیەوە - ڕوو لە زیاد بوونە؟ لەوبارەیەوە ناتوانین بەشێوەیەکی قەتعی هیچ بڵێین، چونکە ئامارێکی رەسمی و دروست لەلایەن هیچ دامودەزگایەکی دەوڵەتەکانی ئەم بەشانەوە بڵاو نابێتەوە و تەنانەت زۆرجار ئەم قەتڵاتە لەنێو بنەماڵەکان‌دا بەشاراوەیی دەمێننەوە. بەڵام بە ڕوانینێک لە لاپەڕەی میدیاو ڕۆژنامە و ماڵپەڕەکان‌دا، دەتوانین تا ڕادەیەک قووڵایی ئەو کارەساتەمان لە کۆمەڵگەی کوردستان بە تایبەت باشووری کوردستان‌ بۆ دەرکەوێ و بڵێین بەداخەوە ئەم جینایەتە لە حاڵی پەرەسەندن‌‌دایە. نە ئەو هەموو رێکخراوەی ژنان و قسەو نووسراوانەی چالاکانی مافەکانی ژنان کاریگەری‌یان هەیە، نە قانوونەکانیش لەوبارەیەوە ڕاستەوخۆ ڕێگری لەم جینایەتە مرۆیی‌یە دەکەن. بە واتایەکی دیکە نووسینی قانوون بەس نیە، گرنگ چاوەدێری و بەڕێوەبردنی قانوونە.
 
لە ئێران سیستم و قانوونه‌کانی کۆماری ئیسلامی دژ بە ژنانن و دەتوانین بڵێین لە پەرەسەندنی کەلتووری «شەرەف‌پارێزی»دا کاریگەریی زۆری هەبووە. بە هەموو پێوەرەکان ئەو رێژیمە بوون و نەبوونی ژنی بەلاوە گرنگ نەبووە و نیە. ئەسڵەن کێشەکۆمەڵایەتییەکان لە لایەن ئەو دەسەڵاتەوە جێگەی بایەخ نەبووە. لە لایەکی دیکەوه‌ رێکخراو و چالاکانی مافەکانی ژنان بە هۆی دەسەڵاتی کۆماری ئیسلامی کە دژایەتیی لەگەڵ هەر چالاکی‌یەکی مەدەنی و ئازادیخوازی هەیە بەو شێوەیە نەیان‌توانیوە لە پێوەندی لەگەڵ کێشەکانی کۆمەڵگە و ئاگایی‌بەخشین بە خەڵک‌‌دا، چالاکیی بەرچاویان هەبێ.
 

دیارە کارکردن لەسەر داب‌ونەریت و کەلتوور بە پلەی یەکەم لە ئەستۆی دەسەڵات‌دایە. چونکە دامودەزگا فێرکاری و پەروەردەیی‌یەکان بە دەست دەسەڵاتەوەن. دەسەڵات دەتوانێ لە رێی پەروەردەوە ڕوانینەکان بەرانبەر بە هەر شتێک بگۆڕێ یان بچەسپێنێ. لە کۆمەڵگەی ئێران‌دا کە ڕۆژهەڵاتی کوردستانیش بەشێکە لەو، پەروەردەیەکی هەتا بڵێی پڕ لە نادادپەروەری و دژایەتی لەگەڵ ژنان له‌ئارادایه‌. هەر ئەوەشە وای کردوە کەلتووری «نامووس‌پارێزی» و ژنکوژی لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان لە دوای هاتنەسەرکاری کۆماری ئیسلامی‌یەوە ڕوو لە زیاد بوون بکا.
 
دیارە لە دەورانی ڕێژیمی شادا قانوونی سزادانی گشتی لە زۆر بارەوە مۆدێرن و هەماهەنگ لەگەڵ واقعییەتەکانی کۆمەڵگەی ئەوکات بوو ، بەڵام کە دەگەیشتە سەر قەتڵی نامووسی هەر بەوجۆرە بوو کە ئەمڕۆ کۆماری ئیسلامی بەڕێوەی دەبا.
 
بێدەنگی بۆ؟
 
رۆژ نیە ئێمە شاهیدی هەواڵێکی دڵتەزێنی کوشتن به‌ تاوانی «ناموسی» یان خۆکوژی ژنێک لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان نەبین. که‌چی ڕووناکبیرانی کورد دانه‌چڵه‌کین و هه‌ڵوێستێکی جیدییان لێ نابینرێ. یه‌کێک له‌ تراژیدی‌یه‌کان ئه‌وه‌یه‌ که‌ ڕووناکبیران و نوخبەکانی وڵات له‌ ئاست کێشەیەکی ئاوادا مته‌قیان لێوه‌ نا‌یه‌. ئه‌م هه‌موو میدیا و کاناڵە مەجازی‌یە هەیە، گۆڤارو رۆژنامه‌ و بڵاوکراوه‌ هەیە، به‌ڵام قسەیەکی جیددی لە ڕووناکبیران و نوخبه‌کانی ئه‌م کۆمه‌ڵگه‌یه‌ به‌ دژی ژنکوژی به‌دی ناکه‌ین. کارێکی ڕه‌وشه‌نگه‌رانه، و هه‌ڵمه‌تێکی گشتی و سه‌رانسه‌ری که‌ که‌سایه‌تی و تاکه‌ شوێندانه‌ره‌کانی ئه‌م کۆمه‌ڵگه‌یه‌ تێی‌دا به‌شدار بن، نابینین.‌‌ ئه‌م هه‌موو خۆکوژی و کوژرانی «ناموسی»یه ده‌بیسرێ و ده‌بینرێ‌ ‌‌ که‌س ‌به‌رپرسیارانه‌ لێی ناڕوانێ و له‌ ‌ هۆکاره‌کانیان ناپرسێته‌وه‌.
 
لە باشووری کوردستان ئه‌و هه‌مووه‌ زانکۆو ناوه‌نده‌ زانستی‌یه‌ هه‌یه‌‌، به‌ ده‌گمه‌ن لێکۆڵه‌رێک، خوێندکارێک، خاوه‌ن بڕوانامه‌یه‌ک ده‌بینین که‌ توێژینه‌وه‌یه‌ک له‌سه‌ر دۆخی ناله‌باری‌ ژنانی کورد بکا. رێکخراوێکی ژنان جارێک له‌سه‌ر ئه‌و کوشت وکوشتاره‌ شه‌قامی نه‌هه‌ژاندو هه‌ڵوێستێکی جیدیی نه‌گرت. پارلمانتارێکی ژن و پیاو وه‌ها ده‌نگی هه‌ڵنه‌بڕی که‌ کۆمه‌ڵگە له‌ گه‌ڵ خۆی‌دا بهه‌ژێنێ. یه‌کێک له‌ هۆکاره‌کانی به‌رده‌وامیی ئه‌و دۆخه‌ی ژنان له‌ باشووری کوردستان‌، نه‌بوونی هێزێکی کاراو چاوه‌دێره‌ که‌ وه‌ڵام و ڕوونکردنه‌وه‌ له‌ هه‌ر مه‌قام و ناوه‌ندو دامه‌زراوێک بخوازێ.
 
ئاستی که‌لتوری و ڕۆشنبیریی خه‌ڵک له‌پێوه‌ندی له‌ گه‌ڵ پرسە کۆمەڵایەتی‌یەکان‌دا له‌خوارێ‌یه‌. لە کۆمەڵگەی کوردەواری‌دا له‌ سه‌ر شه‌قام پیاوان پێکەوە به‌شه‌ڕ دێن، دایک و خوشک و هاوسه‌ری یه‌کتر وه‌به‌ر هێرشی جوێن و قسه‌ سووکه‌کانیان ده‌ده‌ن.
 
ئه‌م جینایەتە کۆتایی پێ‌نەیە کورد مێژوویەکی ڕەش بۆخۆی تۆمار دەکا!
 
ئەوەی ئەمڕۆ ڕوو دەدا دەبێتە مێژووی سبەینێمان. کوردستان بەگشتی هەموو پارچەکانی بۆ زۆر مەسەلە چاوی هیوایان بڕیوەتە ئەوبەشە ئازادکراوەی کوردستان. بەڵام دەبێ بڵێم بەداخەوە باشووری کوردستان لەپێوەندی لەگەڵ مەسەلەی مافەکانی ژنان‌دا نموونەیەکی باش نەبووە بۆ بەشەکانی دیکەی کوردستان.

 
کۆمه‌ڵگه‌ هه‌ر به‌ دروست‌کردنی ویلاو شاری خه‌ونه‌کان پێش ناکه‌وێ. کاربه‌ده‌ستان و به‌رپرسانی حکوومه‌تی هەرێمی کوردستان رۆژ نیه‌ به‌ردی بناغه‌ی بازاڕێک، کۆشک و ته‌لارێک دانه‌نێن، بێ‌ئه‌وه‌ی خه‌مێکیش له‌ ناخ و ده‌روونی ئه‌و هه‌موو منداڵانه ‌بکه‌نه‌وه‌ ‌که‌ رۆژانه‌ شاهیدی لێدان و ئازاردان و ته‌نانه‌ت کوشتنی دایک و خوشکه‌کانیانن. جوان‌کردنی ڕوخساری شه‌قام و شاره‌کان چ نرخێکی هه‌یه‌ که که‌لتووره‌که‌مان له‌ دیارده‌ ناحه‌زه‌کان پاک نه‌که‌ینه‌وه‌؟ بۆ دەبێ به‌ره‌وژووربردنی وشیاریی کۆمه‌ڵگه‌ بکەوێتە په‌راوێزی هه‌موو پرۆژه‌کانی دیکه‌‌وه‌‌؟!
 
کورد بە نەتەوەیەکی خەباتکاری ڕێگای ئازادی و ئازادی‌خوازی خۆی پێناسە دەکا. بە شانازی‌یەکانمان دەنازین کە لە پێناویان‌دا دەیان ساڵە خەبات دەکەین و قوربانی‌یان بۆ دەدەین. بەڵام قەتڵی «نامووسی» خەریکە لە دنیای دەرەوە ڕوخساری کورد ناشیرین و بێزهەستێن دەکا. ژنکوژی به‌ پاساوی «شه‌ره‌ف‌پارێزی»جینایه‌تێکی ئاشکراو دژی ئینسانی‌یه ‌و بە هیچ جۆر نابێ‌ چاوپۆشیی‌ لـێ‌بكرێ‌. لەنێو هەر کۆمەڵگەو نەتەوەیەک‌دا روو بدا، جینایەتێکی ئینسانی‌یە. لە نێو کورددا ئەگەر مێژوویەکی هەیە، لە کەلتووری چ وڵاتێک وەرگیرابێ گرنگ نیە، گرنگ ئەوەیە ئەمڕۆ جینایەتەکه‌ لە نێو نەتەوەکەی ئێمەدا ڕوو دەدا.
 
کورد ئەمڕۆ قسە لە ئازادی، دێموکراسی و مافی مرۆڤ دەکا، کەچی نوقمی کۆمەڵێک دیاردەو سوننەتین کە نەک ناتەبایی‌یان لەگەڵ ئەم چەمکانە هەیە، بەڵکوو رێگرێکی سەرسەختی گەیشتن بە ئازادی، دێموکراسی و مافەکانی مرۆڤن.
 
بۆ که‌مکردنه‌وه‌ و نه‌هێشتنی ئه‌م دیارده‌ شوومه‌، ده‌بێ له‌ لایه‌که‌وه‌، رێگه‌ له‌وه‌ بگیرێ که‌ که‌سوکار (مێرد، برا و باوک و مام و خاڵ و...) هه‌ر سزایه‌ک بۆخۆیان پێیان خۆشه‌ به‌ سه‌ر ژن (ها‌وسه‌ر، خوشک، کچ، برازا، خوشکه‌زا و...)ی خۆیانی‌دا بسه‌پێنن. هه‌ر کرده‌وه‌ و هه‌ڵوێست و ره‌فتارێکی ژن یان کچ که‌ به‌ دڵی که‌سوکاره‌که‌ی نه‌بوو‌، مه‌رج نیه‌ تاوان و لادان بێ. ئه‌گه‌ر ئه‌و کرده‌وه‌ و هه‌لسوکه‌وتانه‌_ به‌ پێی هه‌ر پێناسه‌ و لێکدانه‌وه‌یه‌ک - لادان و تاوانیش بن، که‌سوکار، ئه‌و سه‌لاحییه‌ته‌ قانوونی و قه‌زایی‌یه‌یان نیه‌ بڕیاری کوشتنی که‌سێک بده‌ن. له‌ لایه‌کی دیکه‌وه‌، ده‌بێ هه‌م له‌ ئاستی که‌لتووری و هه‌م له‌ ئاستی قانوونی‌دا، هه‌وڵێکی زۆر بدرێ بۆ ئه‌وه‌ی ڕوانینی تاکه‌کانی کۆمه‌ڵگه‌ و ڕوانینی ناوه‌نده‌کانی یاسادانان و .. به‌رامبه‌ر مافه‌کانی ژنان و ئازادیی ئه‌وان له‌ هه‌ڵبژاردنی هاوژیان و جیابوونه‌وه‌ و. بگۆردرێ. دیاره‌ ئه‌مه‌ش پێویستی به‌ کارێکی زۆری فه‌رهه‌نگی له‌ هه‌موو بواره‌کان و پێکهاتنی هه‌لومه‌رجێکی ئه‌من و ئازاد له‌ لایه‌ن ده‌سه‌ڵاته‌وه هه‌یه‌‌ بۆ ئه‌وه‌ی چالاکانی مافه‌کانی ژنان و داکۆکیکه‌رانی ئه‌و مافانه‌ بتوانن بۆ ئامانجه‌کانیان تێ‌بکۆشن. هه‌روه‌ها ئیسلاحی قانوون بۆ پێشگیری له‌ هه‌رجۆره‌ توندوتیژی‌یه‌ک دژ به‌ ژنان و دروست‌کردن و پاراستنی ماڵی ئه‌من بۆ ژنانێک که‌ ڕووبه‌رووی توندوتیژی ده‌بنه‌وه‌، تا به‌دیهاتنی ئه‌م هه‌لومه‌رجه‌ش، ڕێگایه‌کی درێژ له‌ پێشه‌. کە بەداخەوە لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان ئەمە ئیمکانی کەمە. بۆیە باشووری کوردستان دەتوانێ هێندێک کار بکا کە کاریگەریی لەسەر بەشەکانی دیکەش هەبێ. لە باشوور کار و چالاکیی فەرهەنگی ئەو رێگری و بەربەستانەی کە لە رۆژهەڵاتی کوردستان هەیە نیە، بەڵام لەبواری کۆمەڵایەتی و کەلتووری‌دا دەتوانێ کاریگەری لەسەر ڕۆژهەڵاتی کوردستان و بەشەکانی دیکەش دابنێ کە بەداخەوە لە پێوەندی لەگەڵ پرسی «شەرف‌پارێزی»دا کاریگەریی خراپیان لەسەر بەشەکانی دیکەش داناوە.
جگە لەمانە لە ڕۆژهەڵاتی کوردستان ئەگەر لەو لایەنەوە چالاکان و رێکخراوە مەدەنی‌یەکان بە هۆی قانوونەکانی کۆماری ئیسلامی‌یەوە دەستیان کورتە و ناتوانن بەوجۆرەی پێویستە چالاکی‌یان هەبێ، بەڵام رێگەی دیکە هەیە بۆ بەربەرەکانی لەگەڵ کەلتووری «ژنکوژی». حیزبەکانی رۆژهەڵاتی کوردستان دەبێ و ئەرکە لەسەر شانیان لە پێناو پێشگیری لەم جینایەتە لە کوردستان، هەوڵەکانیان چڕ بکەنەوە و بەشێکی زۆر لە ئەرکەکانیان تەرخان بکەن بۆ ڕووبەڕووبوونەوە لەگەڵ جینایەتی «نامووسی». پێویستە لە رێگەی میدیاکانەوە تەفسیر و هەڵوێستی خۆیان ڕوون بکەنەوە و پێناسەیەکی دیکە بۆ چەمکی «شەرەف» و «نامووس» بکەن و ئاراستەی بیرکردنەوەی خەڵک لە سەر ئەم چەمکە بگۆڕن. بۆ ئەوەی چی دیکە شاهیدی ئەو کوشت‌وکوشتارەی ژنان لە ژیر ناوی «نامووس‌پارێزی»دا نەبین و روخساری نەتەوەکەمان لەنێو کۆڕوکۆمەڵە جیهانی‌یەکان‌دا ناشیرین و بێزراو نەبێ.